Zasedanja Svekineskog narodnog kongresa i Političko-savetodavne konferencije kineskog naroda 2016.

Prema Ustavu Narodne Republike Kine, Svekineski narodni kongres (SNK) predstavlja najviše zakonodavno telo u zemlji. U formalnom smislu, SNK je telo sa najvišim ovlašćenjima kad je proces donošenja zakona u pitanju; na sličan način, Političko-savetodavna konferencija kineskog naroda (PSKKN) predstavlja najviše političko-savetodavno telo NR Kine.

IZVOR: Reuters/D. Sagolj

IZVOR: Reuters/D. Sagolj

Ova tela najčešće zasedaju jednom godišnje, u trajanju od 10 dana (u godini 2016, zasedanja su počela 3. marta i trajaće do 14. marta). Odlikuju se za jednu državu neuobičajeno velikim brojem učesnika – u slučaju SNK, zasedanju u martu 2016. prisustvuje 2943 poslanika (iz saziva za 2015. godinu, 12 poslanika je izbrisano što zbog kršenja discipline, što zbog ličnih razloga ili smrti; istovremeno, u saziv za 2016. godinu je izabran 21 novi poslanik), dok trenutnom zasedanju PSKKN prisustvuje više od 2000 članova (tačnije, 2220). U stvarnosti, donošenje najvažnijih političkih, ekonomskih i drugih odluka se odvija na zatvorenim sednicama Komunističke partije Kine i njenih organa; tokom zasedanja SNK i PSKKN, već donete odluke se samo ratifikuju.

Važno je istaći činjenicu da u godini 2016. započinje realizacija novog, 13. petogodišnjeg plana (koji će predstavljati okosnicu političkog, ekonomskog i društvenog razvoja NR Kine u periodu 2016-2020). Zbog toga, zasedanjima u oba slučaja prisustvuje najviše državno rukovodstvo NR Kine, počev od predsednika Si Đinpinga i premijera Li Kećijanga.

Ko su poslanici SNK?

Po profilu, u ove poslanike spadaju partijski šefovi na različitim nivoima (pri čemu je pored Komunističke partije Kine zastupljeno i osam manjih partija), zvaničnici kineske vlade, rukovodeći kadar oružanih snaga, direktori velikih kompanija i poslovni ljudi, i predstavnici akademskih krugova iz 35 izbornih jedinica (provincije, regioni, opštine i specijalne autonomne oblasti Hong Kong i Makao; svoje predstavnike na zasedanju ima i Tajvan). Ove godine je uvedeno i polaganje zakletve za novoizabrane zvaničnike – u vreme zasedanja, šest novih zvaničnika specijalnih komiteta SNK i komisija Stalnog komiteta SNK je položilo zakletvu, obećavši da će svoje dužnosti obavljati u skladu sa Ustavom NR Kine.

Dosadašnji ekonomski učinak i šta se očekuje u narednom periodu

Ekonomski učinak u 2015. je izložen u izveštaju koji je predstavio premijer Li Kećijang. U godini 2015, uprkos sporijem rastu nego prethodnih godina (od tek 6,9%), otvoreno je 13,12 miliona novih radnih mesta, dok je raspoloživi dohodak po glavi stanovnika povećan za 7,4%.

Od reformskih mera koje se očekuju u 2016. godini, najhitnije mere su usmerene na poboljšanje produktivnosti. U njih spada dugo odlagano restrukturiranje državnih preduzeća (do 2020. se očekuje otpuštanje i do 6 miliona radnika zaposlenih u proizvodnji čelika i uglja, kao i u drugim sektorima teške industrije). Ipak, mali su izgledi za bilo kakve korenitije promene – umesto zatvaranja ili proglašavanja bankrota velikih preduzeća, očekuje se spajanje firmi, preuzimanje ili otpisivanje dugova (pri čemu će deo otpuštenih radnika naći novi posao u novonastalim firmama). U svrhu socijalnog programa za višak zaposlenih u teškoj industriji, u godini 2016. će biti potrošeno oko 100 milijardi juana.
Kineska ekonomska politika u 2016. je usmerena na postizanje privrednog rasta između 6,5 i 7%. Zbog reformi poreskog sistema i uvođenja olakšica za mala i srednja preduzeća, očekuje se da će ciljani fiskalni deficit u 2016. iznositi 3% bruto društvenog proizvoda (BDP) ili oko 2,18 biliona juana, što predstavlja povećanje od 560 milijardi juana u odnosu na 2015. (u 2015, fiskalni deficit je dostigao 2,4% BDP). Očekuje se otvaranje 10 miliona novih radnih mesta uz nezaposlenost koja neće premašiti 4,5%. Očekuju se i reforme sistema registracije domaćinstava (hukou), u urbanizaciji (poboljšanje životnog standarda kod najmanje 10 miliona žitelja ruralnih područja) i u socijalnoj zaštiti (povećanje sredstava za borbu protiv siromaštva za 43,4%).

Poboljšanju životnog standarda kineskog stanovništva bi trebalo da doprinese i poboljšanje energetske efikasnosti kineske industrije i poboljšanje kvaliteta vazduha u kineskim gradovima – za 2016, predviđeno je smanjivanje energetskog intenziteta za najmanje 3,4%, kao i smanjivanje emisije SO2 i azot-oksida za 3%.
U dosadašnjem toku zasedanja je bilo i najava mogućeg političkog, ekonomskog i društvenog razvoja NR Kine u periodu 2016-2020. Glavni ekonomski cilj je stalan privredni rast od oko 6,5% godišnje i otvaranje oko 50 miliona novih radnih mesta. Kad je reč o urbanizaciji, do 2020. godine bi u kineskim gradovima trebalo da živi 60% stanovništva NR Kine (a njihov prosečni životni vek bi trebalo da bude duži za jednu godinu). U razvoju infrastrukture, posebno mesto pripada širenju mreže brze železnice koja bi do 2020. trebalo da dostigne ukupnu dužinu od 30 hiljada kilometara (u tim okolnostima, brzom železnicom bi trebalo da bude povezano 80% većih gradova u Kini). Konačno, kineska vlada je najavila dalje poboljšanje energetske efikasnosti i zaštite životne sredine – očekuje se smanjenje potrošnje vode za 23%, potrošnje energije za 15% i emisije CO2 po jedinici BDP za 18%.

Inovacije

Inovacijama i naučno-tehnološkom razvoju pripada jedno od ključnih mesta u ovogodišnjem zasedanju kako SNK tako i PSKKN. Očekuje se izgradnja i uspostavljanje prvoklasnih naučno-istraživačkih centara, razvoj preduzeća koja mogu da se takmiče na globalnom nivou i transformacija Kine u proizvođača napredne tehnologije i robe visokog kvaliteta. Ulaganje u istraživanja će do 2020. premašiti 2,5% BDP. Ukoliko najavljene politike u pravcu podrške inovacijama budu uspešne, očekuje se da će udeo sektora nove industrije u kineskom bruto društvenom proizvodu do 2020. iznositi 15% (naspram trenutnih 8%).

Značaj zasedanja

Značaj desetodnevnih zasedanja SNK i PSKKN za unutrašnju i spoljnu politiku NR Kine je znatno manji od zasedanja organa KP Kine, koja se obično održavaju u oktobru ili novembru. Zasedanja obično služe samo za potvrđivanje već donetih odluka u vezi sa budžetom, kao i izveštaja i odluka drugih državnih organa.
Ipak, zasedanja KP Kine su obično zatvorena za javnost (a donete odluke se objavljuju putem partijskog saopštenja za javnost), dok zasedanja SNK i PSKKN po pravilu prati velika pažnja medija i stručne javnosti (uistinu, šira javnost se sa najvažnijim državnim odlukama bliže upoznaje tek tokom i nakon ovih zasedanja).


Za portal SRBIJA I KINA: Nikola Jokanović, politikolog i ekspert u oblasti spoljne politike

NAPOMENA: Prenošenje ovog članka je dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora (portal srbijaikina.rs) i autora.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Add to favorites
  • RSS

One thought on “Zasedanja Svekineskog narodnog kongresa i Političko-savetodavne konferencije kineskog naroda 2016.

  1. dovoljno je videti da Kina ima rast od 6.5 % godisnje, pa je sve jasno, Kina ima najbolju mogucu vlast, o cemu govori prosperitet Kine, jer da vlast nije dobra, onda ne bi bilo ni rezultata.
    U Kini se banditizam, kradja ne oprasta, bez obzira na poziciju, ministri placaju svojim zivotom korupciju….

    Mozemo samo pozeleti da imamo takvu vlast, uostalom mi ne mozemo imati takvu vlast, kad je postavljaju strani ambasadori.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *