Ciljevi kineske politike (II deo)

Imidž Kine u zemljama zemljama Srednje i Istočne Evrope (SIE) danas

Ispitivanja kineskog imidža u zemljama SIE u 21. veku su novijeg datuma i poklapaju se sa pojačanim kineskim prisustvom u regionu (naročito nakon samita Kina-SIE održanih u Varšavi, Bukureštu i Beogradu). Kako to ocenjuju Kačmarski i Jakobovski, u ranijem periodu su neke zemlje SIE (prvenstveno Poljska, Češka i Slovenija) potencirale političke i ideološke razlike u odnosu na Kinu. Stanovništvo ovih zemalja slabo poznaje i razume Kinu, prema njoj se uglavnom odnosi hladno i uzdržano i nema izraženiju želju da odnosi sa njom budu bolji. Ipak, ovi autori smatraju da su se nove mogućnosti za bolje odnose Kina-SIE stekle sa uspehom kineskih ekonomskih reformi i uz nove momente u geopolitičkom položaju regiona i krizu Evrozone.

U zemlje kojima je najviše stalo do dobrih odnosa sa Kinom spadaju Srbija i Mađarska (uz povremeno priključivanje Rumunije i Estonije). Politički odnosi sa Kinom se održavaju na najnižem nivou (pri čemu je izuzetak Srbija i kineska podrška srpskoj poziciji kad je Kosovo i Metohija u pitanju). Kačmarski i Jakobovski navode primer poljsko-kineskih odnosa, koji se uglavnom svode na ekonomske odnose i razmenu. Što se tiče utiska koji preovlađuje u naučnim krugovima u Kini, mogućnosti za saradnju Kina-SIE i širenje kineskog uticaja u regionu će biti smanjene nakon što se okonča kriza Evrozone.

Treba ukazati i na slabo poznavanje druge strane, koje postoji kako na kineskoj, tako i na strani zemalja SIE. S jedne strane, kineske kompanije nedovoljno poznaju pojedine zemlje SIE i njihova skorija politička, ekonomska, pravna, društvena (posebno kada se radi o mentalitetu) i druga dešavanja; ovo važi i za kompanije iz regiona koje pokušavaju da uđu na veliko kinesko tržište. Kačmarski i Jakobovski ocenjuju ekonomske potrebe Kine i zemalja SIE kao asimetrične – dok Kina potencira trgovinu sa zemljama SIE i sa njima ostvaruje trgovinski suficit (čije posledice nije moguće otkloniti bilateralnim potezima), zemlje SIE očekuju grinfild investicije iz Kine (pojedine kineske kompanije ove investicije smatraju suviše riskantnim). Pored toga, 16 zemalja SIE do sada nije uspelo da formuliše zajedničku politiku prema Kini (što se tiče samita Kina-SIE, one su ih koristile da unaprede svoje bilateralne odnose sa Kinom, ne vodeći previše računa o interesima ostalih zemalja regiona).

Mogućnosti za poboljšanje kineskog imidža među zemljama Srednje i Istočne Evrope

Negativan odnos prema Kini često onemogućava bolje političke odnose i uzajamno razumevanje. Javna diplomatija NR Kine ističe kineski privredni rast i bogatu i raznovrsnu kulturu, istovremeno potencirajući sliku Kine kao odgovorne države, dok u isti mah nastoji da umanji značaj razlika u političkom sistemu i unutrašnjih društvenih problema.

Logo Instituta Konfucije u Beogradu. Institut Konfucije je jedna od najvažnijih institucija za upoznavanje sa kineskim jezikom, kulturom, civilizacijom i vrednostima, a svojim radom doprinosi boljem razumevanju Kine i poboljšanju kineskog imidža u zemlji u kojoj deluje.

Logo Instituta Konfucije u Beogradu. Institut Konfucije je jedna od najvažnijih institucija za upoznavanje sa kineskim jezikom, kulturom, civilizacijom i vrednostima, a svojim radom doprinosi boljem razumevanju Kine i poboljšanju kineskog imidža u zemlji u kojoj deluje.

U skladu sa procenom Kačmarskog i Jakobovskog, Kina bi (ukoliko želi da izbegne narušavanje svog ugleda i loše odnose sa zemljama SIE) morala da se uzdrži od davanja prednosti bilo kojoj od zemalja SIE ponaosob, od potenciranja konkretnih projekata, ali i od uvođenja istih standarda za svih 16 zemalja. Kina bi u podjednakoj meri trebalo da traži podršku i od velikih i od malih zemalja SIE. Predstojeći samit Kina-SIE, koji treba da se održi u Pekingu, je prilika da kineska vlada proceni interesovanje pojedinih zemalja SIE za saradnju (to će moći da se vidi na osnovu nivoa delegacije iz konkretne zemlje SIE koja učestvuje na samitu).

Huavei, čuveni kineski proizvođač mobilnih telefona i telekomunikacione opreme

Huavei, čuveni kineski proizvođač mobilnih telefona i telekomunikacione opreme

Odnos prema Kini i kineski ugled bi dodatno mogli da budu poboljšani kroz uspeh kineskih brendova na tržištima SIE; ukoliko kineske kompanije i njihovi proizvodi i usluge uspeju da zadovolje visoke standarde kvaliteta, očekuje se da će i na tržištima SIE biti uspešni. Kroz razmenu informacija sa lokalnim partnerima, kineske kompanije (a isto važi i za kompanije iz zemalja SIE koje posluju u Kini) će moći da se dobro upoznaju sa specifičnostima svake od zemalja SIE, nakon čega će moći da ponude proizvode i usluge koji bolje odgovaraju potrebama lokalnih potrošača (čime će i njihov uspeh biti veći).

Sjaomi, čuveni kineski proizvođač mobilnih telefona i telekomunikacione opreme

Sjaomi, čuveni kineski proizvođač mobilnih telefona i telekomunikacione opreme


Za portal SRBIJA I KINA: Nikola Jokanović, Institut za azijske studije – Nemački institut za globalne i regionalne studije, Hamburg.

NAPOMENA: Prenošenje ovog članka je dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora (portal srbijaikina.rs) i autora.

Prvi deo teksta možete pročitati na ovoj stranici.




Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Add to favorites
  • RSS

One thought on “Ciljevi kineske politike (II deo)

  1. Кина сигурно прави разлику између малих и великих земаља СИЕ (јер је то економкса нужност) али је не чини видљивом и мислим да је то политички коректно. Криза у Еврозони неће никада проћи те неће ни доћи до смањења међузависности између Кине и Еврозоне. Можда ће еврозона постати једним делом јуанзона, али међузависност остаје.Кинеска идеологија никога не интересује (осим извозника демократије) а унутрашњи проблеми и повећање неједнакости у друштву не служе на част ни једној земљи. Не треба их прикривати него тражити и пласирати одговоре на такве појаве. Имиџ кинеских производа јесте проблем јер се он смишљено урушава од стране Запада иако је Кина велики купац и корисник њихове технологије (али то не истиче).Уз јефтине и мање квалитене производе Кина треба свакоме да понуди и исте производе, скупе и екстраквалитетне. У мањој количини али да се види разлика.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *